Z pomorskich inwestycji przewidzianych w Krajowym Programie Kolejowym ucieszą się zarówno podróżni, jak i przedsiębiorcy. Tylko w samym województwie pomorskim przewidziano 12 projektów o łącznej wartości ponad 6 mld zł - taki wniosek płynie z konferencji w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku. Uczestniczyli w niej: Kazimierz Smoliński, Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa, Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski oraz Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK S.A.
 - Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obejmujący porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych, stanowi ważny impuls rozwojowy. Realizacja tych zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz poprawę systemu komunikacji - mówił Kazimierz Smoliński, Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa. W ramach Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim zrealizowanych ma zostać 12 projektów. Łączna ich wartość to ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości około 325 mln zł.

Projekty na liście podstawowej:

Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni

Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk

Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II

Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto

Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk

Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Inowrocław - Bydgoszcz – Tczew w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska

Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa – Słupsk – Ustka

Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork

Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork – Łeba

Utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach

Projekty na liście rezerwowej:

Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz – Bytów

Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice

W ocenie wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, z planowanych inwestycji skorzystają zarówno mieszkańcy Pomorza, jak i turyści. Skróci się bowiem czas przejazdu. Nowe przedsięwzięcia znacząco wpłyną także na poprawę systemu transportowego.

W podobnym tonie wypowiadał się Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Podkreślił, że to porty odgrywają znaczącą rolę w funkcjonowaniu korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk-Adriatyk będąc jego oknami na świat w ruchu towarowym. Lepsze i efektywniejsze połączenie z siecią kolejową korytarza w głębi Polski oraz kierunkami wschodnimi, zachodnimi i południowymi Europy jest kluczowe zarówno dla dalszego rozwoju samego portu jak i poprawy konkurencyjności transportu kolejowego - mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Po zakończeniu konferencji prasowej dziennikarze oraz przybyli goście wyruszyli w teren, by zobaczyć, jak dobiega końca jedna z najważniejszych modernizacji szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. Od września pociągi pojadą po dwóch nowych torach przez most na Martwej Wiśle. Inwestycja ta aż 6-krotnie zwiększyła przepustowość szlaku handlowego i ułatwiła żeglugę.

Zdjęcia: Biuro Prasowe Wojewody Pomorskiego i Biuro Poselskie Kazimierza Smolińskiego