Projekty na liście podstawowej:
Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni
Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II
Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto
Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Inowrocław - Bydgoszcz – Tczew w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska
Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa – Słupsk – Ustka
Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork
Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork – Łeba
Utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach
Projekty na liście rezerwowej:
Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz – Bytów
Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice
W ocenie wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, z planowanych inwestycji skorzystają zarówno mieszkańcy Pomorza, jak i turyści. Skróci się bowiem czas przejazdu. Nowe przedsięwzięcia znacząco wpłyną także na poprawę systemu transportowego.
W podobnym tonie wypowiadał się Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Podkreślił, że to porty odgrywają znaczącą rolę w funkcjonowaniu korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk-Adriatyk będąc jego oknami na świat w ruchu towarowym. Lepsze i efektywniejsze połączenie z siecią kolejową korytarza w głębi Polski oraz kierunkami wschodnimi, zachodnimi i południowymi Europy jest kluczowe zarówno dla dalszego rozwoju samego portu jak i poprawy konkurencyjności transportu kolejowego - mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Po zakończeniu konferencji prasowej dziennikarze oraz przybyli goście wyruszyli w teren, by zobaczyć, jak dobiega końca jedna z najważniejszych modernizacji szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. Od września pociągi pojadą po dwóch nowych torach przez most na Martwej Wiśle. Inwestycja ta aż 6-krotnie zwiększyła przepustowość szlaku handlowego i ułatwiła żeglugę.
Zdjęcia: Biuro Prasowe Wojewody Pomorskiego i Biuro Poselskie Kazimierza Smolińskiego