1. Nowa strategia Poczty Polskiej odpowiadająca na nowe wyzwania
Ogłoszona w kwietniu br. nowa strategia rozwoju Poczty Polskiej na lata 2017-2021 zakłada dynamiczny rozwój firmy. Odrzucone zostały plany prywatyzacji, obecne w poprzedniej strategii, co oznacza, że firma pozostanie w 100% spółką skarbu państwa. Poczta dąży do tego, by być największym w Polsce integratorem usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich oraz logistycznych, docierającym do każdego Polaka, dzięki sieci placówek, doręczycieli i platformie cyfrowej. Aby osiągnąć ten cel spółka w pięcioletniej perspektywie skoncentruje się na trzech głównych obszarach działalności: usługach cyfrowych i administracyjnych, przesyłkach kuriersko-paczkowych i obsłudze rynku e-commerce oraz usługach międzynarodowych i ekspansji zagranicznej.
  1. Zmiana polityki zatrudnieniowej – podwyżki plus rekrutacja
Zarząd Poczty Polskiej przyjmując nową strategię zrezygnował z cięcia kosztów i redukcji etatów na rzecz pozyskiwania nowych źródeł przychodów, otwierania kolejnych placówek i zwiększania zatrudnienia. W porównaniu z ub.r. Poczta zwiększyła zatrudnienie o ponad 2,5 tys. pracowników. Ważnym aspektem wprowadzanych zmian jest troska o poprawę warunków pracy dla blisko 80 tys. pocztowców. Jednocześnie wprowadzono podwyżkę wynagrodzeń pracowników. W ostatnich miesiącach pensje najmniej zarabiających Pocztowców wzrosły o 400 zł. Obecnie na ww. najpilniej poszukiwanych stanowiskach po okresie próbnym oferowane jest wynagrodzenie w wysokości minimum 2300 - 2500 zł brutto (wraz z premią miesięczną za jakość pracy), a także dodatkowa premia za wyniki (do 354 zł brutto kwartalnie). Osoby, które przepracują w firmie minimum rok, otrzymują także trzynastą pensję, a trzy lata - dodatek stażowy (3-20% wynagrodzenia zasadniczego).  
  1. Poczta Polska partnerem państwa we wdrażaniu e-administracji
  Poczta przygotowuje się do bycia Narodowym Operatorem Cyfrowym. W tym celu w 2016 roku podpisano porozumienie pomiędzy Pocztą Polską a Ministrem Infrastruktury i Ministrem Cyfryzacji. Projekt „Poczta Polska jako strategiczny filar państwa w rozwoju usług e-government” zakłada m.in. kompleksowe wsparcie przepływu informacji w ramach struktur administracji publicznej i wsparcie elektronicznego obiegu dokumentów. W 2017 roku umożliwiono Polakom m.in. założenie Profilu Zaufanego za pośrednictwem placówek Poczty Polskiej poprzez założenie Konta Zaufanego na Platformie Envelo.  
  1. Wdrożenie projektu Mobilny Listonosz
30 grudnia 2016 r. zakończył się proces wdrażania projektu Mobilny Listonosz, w ramach którego kurierzy i listonosze Poczty Polskiej wykorzystują urządzenia mobilne w obsłudze klienta. Od stycznia 2017 r. roku przesyłki z EPO (Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru), nadawane przez sądy, są obsługiwane na terenie całego kraju. Poczta Polska na bazie nowego systemu z tabletami i smartfonami chce rozwijać m. in obsługę usług finansowych, w tym płatności za rachunki, wpłaty na rachunek bankowy, doładowania telefonów komórkowych, sprzedaż usług ubezpieczeniowych czy doręczanie przekazów pocztowych, ekspresów pieniężnych oraz innych usług pieniężno-bankowych.  
  1. Rozwój sieci punktów odbioru paczek
Sieć click&collect to już ponad 11 tysięcy punktów odbioru. Są to placówki pocztowe, stacje paliw Orlen i kioski Ruchu.  
  1. Nowoczesne rozwiązania w placówkach - płatności bezgotówkowe, rozwój sieci WiFi
W 4,6 tys. placówkach  pocztowych  (wszystkie placówki sieci własnej Poczty Polskiej S.A.) znajduje się 8 tys. terminali POS do płatności kartami (Visa, Mastercard). Dzięki temu klienci Poczty Polskiej mogą bez żadnych limitów kwotowych i dodatkowych kosztów zapłacić za usługi pocztowe, handlowe i finansowe (opłaty za rachunki np. za gaz, prąd, opłaty podatkowe). Jednocześnie rozwija się sieć placówek pocztowych , w których działa darmowe WiFi. Według planów do końca 2017 roku , darmowe WiFi będzie w 3000 lokalizacjach. To szczególnie ważny projekt dla małych miast.  
  1. Poczta Polska aktywnym realizatorem strategicznych programów państwa
Poczta Polska S.A. staje się strategicznym partnerem państwa przy wszystkich kluczowych dla społeczeństwa polskiego programach. W roku 2016 r. Poczta Polska S.A. odzyskała kontrakt na obsługę sądów. Tym samym po ponad dwuletniej umowie InPost i Polska Grupa Pocztowa przestały realizować świadczenia na rzecz sądów i prokuratur. Poprzednie rozwiązanie wiązało się z szeregiem problemów instytucji sądowych i zwykłych obywateli. Realizowanie usługi przez Pocztę Polską gwarantuje zachowanie tajemnicy korespondencji.   Poczta Polska S.A. pomaga ponadto w obsłudze programu 500+.  Firma udzielała informacji na temat programu poprzez specjalną infolinię utworzoną na potrzeby programu RODZINA 500+, a także w placówkach pocztowych, w tym dodatkowo 1158 dedykowanych stanowiskach informacyjnych. Poczta Polska S.A. ponownie bierze udział w zakresie obsługi programu świadczeń RODZINA 500 Plus, oferując wsparcie w zakresie - przyjmowania wniosków, ich obsługi, wypłaty świadczenia, specjalnej oferty produktowej dla świadczeniobiorców.   Spółka jest partnerem Narodowego Programu Mieszkaniowego. Na dwóch działkach położonych na warszawskiej Woli powstanie 1100 nowoczesnych mieszkań na wynajem. Jest to efekt umowy inwestycyjnej podpisanej pomiędzy Pocztą Polską S.A. a BGK Nieruchomości S.A. To pierwsza inwestycja w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus realizowana na gruntach wskazanych przez spółkę Skarbu Państwa i pierwsze nieruchomości położone w granicach miasta stołecznego Warszawy. Działki, na których będzie realizowana inwestycja zostaną wniesione przez Pocztę Polską S.A. w formie aportu, z kolei budowę mieszkań sfinansuje spółka BGK Nieruchomości.   Poczta Polska S.A. bierze udział w programie „Poczta Polska bez barier” skierowany do osób niepełnosprawnych i ich bliskich, który ma na celu m.in. podnoszenie jakości usług świadczonych dla klientów będących osobami niepełnosprawnymi, a także zwiększanie ich zatrudnienia.   W ramach porozumienia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w wybranych placówkach pocztowych zorganizowane zostaną dyżurne stanowiska informacyjne ZUS, na których doradcy emerytalni będę odpowiadać na pytania zainteresowanych i pomagać w wypełnianiu wniosków emerytalnych. W urzędach pocztowych będą dostępne również materiały informacyjne ZUS.   Z kolei w ramach porozumienia ze Służbą Więzienną, wpisującego się w rządowy Program Pracy dla Więźniów – w pocztowych sortowniach zostało zatrudnionych ok. 500 skazanych.   Dzięki współpracy Poczty Polskiej, Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych (PTUW) i Funduszowi Składkowemu Ubezpieczenia Społecznego Rolników (FSUSR), polscy rolnicy otrzymali dostęp do nowej oferty ubezpieczeń przygotowanej specjalnie dla nich.  
  1. Plan ekspansji na rynkach międzynarodowych
22 września br. podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy Pocztą Polską a China Post Group. Umowa dotyczy transportu przesyłek drogą lądową z portu przeładunkowego w Małaszewiczach do 30 krajów europejskich. Celem spółki jest koordynacja wymiany handlowej między Azją a Unią Europejską i stworzenie Centralnego Hubu Logistycznego dla e-commerce na Nowym Jedwabnym Szlaku.
  1. Rozwój nowej marki EnveloBank
W październiku 2017 r.  ruszył EnveloBank, nowa marka Banku Pocztowego. Oferta banku skierowana jest przede wszystkim do osób, które na co dzień aktywnie korzystają z technologii cyfrowych i mobilnych oraz oczekują prostych w obsłudze, szybkich i elastycznych rozwiązań ułatwiających codzienne życie.  
  1. Społeczna misja Poczty Polskiej
Poczta nie działa wyłącznie dla zysku, ale kieruje się również interesem społecznym. Emituje okolicznościowe kartki i znaczki, które przypominają Polakom o swoich bohaterach, o ważnych rocznicach historycznych. W 2017 r. specjalnym znacznikiem uczczono m.in. powstanie Solidarności Walczącej, Żołnierzy Wyklętych, 300-lecie Koronacji Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej i 100. rocznicę postania „Błękitnej Armii”. Poczta uczestniczy także w edukacyjnej misji Instytutu Pamięci Narodowej. Dzięki tej współpracy klienci Poczty mogą zapoznać się z wystawą opowiadającą o ofiarach czystek NKWD na polskich obywatelach.